Vecka 15, 2018


Veckan inleddes med att vi fick sju nya elever i gruppen. Därför har vi repeterat en hel del för att se vad vi kommer ihåg och för att kontrollera hur långt de nya eleverna kommit i sin språkutveckling.

Efter att vi pratat lite om helgen visade jag ett bildspel som presenterade mig och SFI. Därefter fick eleverna efter bästa förmåga skriva ner en kort presentation om sig själva och sedan läsa upp den. Alla gjorde denna uppgift mycket bra.

Sedan gav jag eleverna en uppgift som gick ut på att hitta ord i ”min hög” på bordet och sätta ihop till meningar som de fått veta i förväg. Meningarna skulle också skrivas.

Det har också varit tid för ”eget arbete” i elevböckerna. Eleverna har kommit olika långt och har därför lite olika böcker. Ibland gör vi gemensamma uppgifter utifrån någon bok, men oftast går jag runt och hjälper var och en individuellt. Varje elev får också läsa någon sida för mig då och då.

Vi har arbetat med apparna på plattorna och vi har skrivit till bild tillsammans. Denna text blev veckans diktamens-läxa. Några ord och uttryck utifrån veckans Amira-avsnitt var mage, tårta, göra, klara, komma, träna, lätt, svår, tung, tillsammans och ”Kom igen!”.

Vi har jobbat en del med alfabetsordning och substantiv, dels i arbetshäften men också med hjälp av Kahoot och en lek. Leken heter ”Rita – gissa – spring!” och det var två lag som tävlade. En i taget fick gå fram och rita ett substantiv, som de fått på en lapp, på tavlan. De andra skulle gissa ordet. Det blev en mycket rolig och uppskattad övning, även om några försökte fuska, och eleverna fick också träna på att använda SmartBoarden.

Eftersom jag sett att många blandar b, p och d jobbade vi lite med detta på ett arbetsblad. Vi avslutade torsdagen med att titta på en kort film om ”Lena Maria” eftersom det finns en sida om henne i elevbok 3
  
[https://www.youtube.com/watch?v=TTf9NaS9eJQ].

På fredagen övade vi samtal och dialoger utifrån veckans ord. För att se hur bra det gått med veckans undervisning om substantiv fick eleverna i form av en ”Exit Ticket” skriva ner tre olika substantiv; en-substantiv, ett-substantiv och ett ”flera-substantiv”. Ja, instruktionen blev lite svår att förstå, men annars gick det jättebra. Det gäller verkligen att tänka på hur man förklarar något och att det inte är självklart för alla.

SFI är en kvalificerad språkutbildning för vuxna men också ett bra sätt att få nya vänner. En tidigare elev uttryckte några fina tankar för ett par veckor sedan: ”När jag kom till Sverige grät jag mycket varje dag och saknade min familj. Men när jag började på SFI pratade vi med varandra och jag fick jag många nya vänner. Vi besöker varandra. Kanske livet är bra.”


Trevlig helg!

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Vecka 46, 2017

Vecka 38, 2017

Vecka 36, 2018