Vecka 15, 2018
Veckan
inleddes med att vi fick sju nya elever i gruppen. Därför har vi repeterat en
hel del för att se vad vi kommer ihåg och för att kontrollera hur långt de nya
eleverna kommit i sin språkutveckling.
Efter
att vi pratat lite om helgen visade jag ett bildspel som presenterade mig och
SFI. Därefter fick eleverna efter bästa förmåga skriva ner en kort presentation
om sig själva och sedan läsa upp den. Alla gjorde denna uppgift mycket bra.
Sedan
gav jag eleverna en uppgift som gick ut på att hitta ord i ”min hög” på bordet
och sätta ihop till meningar som de fått veta i förväg. Meningarna skulle också
skrivas.
Det
har också varit tid för ”eget arbete” i elevböckerna. Eleverna har kommit olika
långt och har därför lite olika böcker. Ibland gör vi gemensamma uppgifter
utifrån någon bok, men oftast går jag runt och hjälper var och en individuellt.
Varje elev får också läsa någon sida för mig då och då.
Vi
har arbetat med apparna på plattorna och vi har skrivit till bild tillsammans.
Denna text blev veckans diktamens-läxa. Några ord och uttryck utifrån veckans
Amira-avsnitt var mage, tårta, göra, klara, komma, träna, lätt, svår, tung, tillsammans och ”Kom igen!”.
Vi
har jobbat en del med alfabetsordning och substantiv, dels i arbetshäften men
också med hjälp av Kahoot och en lek. Leken heter ”Rita – gissa – spring!” och
det var två lag som tävlade. En i taget fick gå fram och rita ett substantiv,
som de fått på en lapp, på tavlan. De andra skulle gissa ordet. Det blev en
mycket rolig och uppskattad övning, även om några försökte fuska, och eleverna
fick också träna på att använda SmartBoarden.
Eftersom
jag sett att många blandar b, p och d jobbade vi lite med detta på ett
arbetsblad. Vi avslutade torsdagen med att titta på en kort film om ”Lena
Maria” eftersom det finns en sida om henne i elevbok 3
[https://www.youtube.com/watch?v=TTf9NaS9eJQ].
[https://www.youtube.com/watch?v=TTf9NaS9eJQ].
På
fredagen övade vi samtal och dialoger utifrån veckans ord. För att se hur bra
det gått med veckans undervisning om substantiv fick eleverna i form av en
”Exit Ticket” skriva ner tre olika substantiv; en-substantiv, ett-substantiv
och ett ”flera-substantiv”. Ja, instruktionen blev lite svår att förstå, men
annars gick det jättebra. Det gäller verkligen att tänka på hur man förklarar
något och att det inte är självklart för alla.
SFI
är en kvalificerad språkutbildning för vuxna men också ett bra sätt att få nya
vänner. En tidigare elev uttryckte några fina tankar för ett par veckor sedan:
”När jag kom till Sverige grät jag mycket varje dag och saknade min familj. Men
när jag började på SFI pratade vi med varandra och jag fick jag många nya
vänner. Vi besöker varandra. Kanske livet är bra.”
Trevlig
helg!
Kommentarer
Skicka en kommentar