Vecka 45, 2017
Den här veckan började en ny elev i vår
grupp. Flera elever har varit sjuka och även jag var tvungen att vara hemma ett
par dagar.
På måndagen fick eleverna som vanligt berätta
om helgen och därefter fick de skriva diktamen. Vi har jobbat lite extra med
adjektiv och komparerat (böjt) dem; till exempel röd – rödare – rödast. Vi körde också lite extra
lästräning då varje elev fick läsa en text för mig.
Eleverna fick som läxa tio ord som ofta
stavas fel och som är svåra att uttala rätt. Dessa ord ska de träna på och
skriva meningar med.
Än en gång tittade vi noga på en bild och
samtalade om den och ställde frågor som ”Vilka substantiv finns det?”, ”Vilka
adjektiv kan man se och vilka verb händer på bilden?” Sedan fick alla skriva
meningar utifrån dessa ord.
”Det vidgade textbegreppet är av stor vikt
inom sfi. Att tillägna sig och bearbeta texter behöver inte alltid innebära
läsning utan även avlyssning, bild- och filmstudium.” (kursplanen)
Läs hela vår kursplan på olika språk (kurs
B):
Som tema blev det lite ”hälsa och sjukvård”. Först
tittade vi på en liten film ”Evas superkoll – SOS Alarm”. Därefter läste vi
tillsammans en text och svarade gemensamt på några frågor. Det blev många
diskussioner. Avslutningsvis körde vi en Kahoot
för att se vad vi kom ihåg.
På fredagen övades en dialog två och två.
Denna gång var det en man som ringde till SOS Alarm för att det brann i en
kastrull. Sedan fick eleverna skriva var sin text på dator.
Trevlig helg!
Kommentarer
Skicka en kommentar